Tillbaka

En härlig och fantastisk reseberättelse om safari i Östafrika

En mycket intessant reseberättelse skriven av Ann Marie som reste med oss, trevlig läsning!!

"Vi har verkligen har haft en kanonresa! Allt har fungerat in i minsta detalj. Imponerande! Superbra,  mycket ambitiösa och seriösa guider/drivers med suverän förmåga att leta upp djur och berätta om allting , jättefina lodger överallt, gullig personal o s v. "

Resa till Afrika 9-19 september 2014.

Helena, AnnMarie,Claes-Göran och Bertil

Arrangör: African Tours

DAG 1.

Vi landar på afrikansk jord på kvällen på Kilimanjaros flygplats. Vi möts av Fredrik, vi kallar honom så, någon  form av europisering av namnet. Fredrik är ett stort leende och på den korta resan till vår första lodge, Arumeru River Lodge,  briefar han oss kort om var vi hamnat, statsskick, språk..själv är han född på Kilimanjaros sluttningar och hans stam är shaggastammen. Första kvällen möts  vi av en liten välkomstkommitte’ som serverar en god fruktdryck och berättar om hotellet, en trevlig mötespraxis, som följer oss på alla lodger. Något för Sverige att ta efter? Hotellvärden kommer från Mauritius, vi tar en lokal öl och en liten soppa, innan vi kryper in under moskitonätet. På väg till sängen träffar  vi våra första djur i  trädgården,dikdik, små antiloper.

DAG 2

God frukost, gott bröd, Vi far vidare med vår guide/chaufför genom Arusha, tittar på clocktower, mittpunkten mellan Kairo och Kapstaden.Dag  två är också första safaridagen. Vi kliver in i vår Toyota Landcruiser. Redan första dagen ser vi en massa djur i stora mängder, en stor elefantflock, waterbuckets, zebror, gnuer, vårtsvin, impala, en lejonhona och en lejonhane, afghansk fisheagle, blackfaced monkey, olika starlingfåglar. Vi visas på världens största träd, bautaträd, baobabträd, red. anmärkning. Vi inkvarteras i solnedgången i vår lodge, Maramboi tented Lodge med djur utanför knutarna. Två vakter eskorterar oss till middagen med levande ljus på bordet och vårtsvin, som bidade sin tid nedanför terassen. KAN DE TA SEJ UPP?? Här bor vi två nätter.

DAG 3

Ser ungefär 2000 bufflar på väg mot grönare bete och vatten, Mäktig syn. Fredrik letar efter en leopard. Under tiden visar han oss jesusträdet, trädet med vassa piggar, som Jesu törnekrona gjordes av enligt myten. Och så ett magisk ögonblick. Vi får se en vacker sovande leopard på en trädgren 10 meter från bilen. Vi stannar i beundran i 20 minuter. Strutsar, elefanter, zebror, apor….den levande cirkusen fortsätter. Vi ser också  Batteleur, en  skrikörn seglar över savannen.  Vi ser också 4 lejon på ca 50 meters håll. På väg dit berättar Fredrik hur man spårar djur, t ex  via avföring, hur smält den är o s v. Vi vinkar god natt till ett gäng babianer.

DAG 4

Ngorongorokratern. Imponerande 600 meter djup krater. Vi ser en stor buffelhjord och en väntande gamflock. Ett lejon sover på andra sidan floden Unge (?) ca 150 meter bort. En secretarybird trippar bredvid oss.  Plötsligt är en lejongrupp alldeles intill oss, 3 mödrar med ungar, som helt lugnt slickar sina tassar. Ungarna är mindre än 6 månader. B och Cg kissar utanför bilen 100 meter från lejonen under Fredriks vaksamma uppsikt. Nödläge.  Tre flodhästar låg på flodbädden intill. Några meter längre bort ligger tre ståtliga lejonhannar ca 40 meter från bilen, delvis dolda bakom några buskar. Två noshörningar går att sikta genom Mariannes kikare. Då dyker en ny stor lejonhanne upp 3-5 smeter från bilen, verkar helt ostörd. Vi lunchar  vid en sjö tillsammans med  en jättegrupp flodhästar.Afrikansk sädessärla, pie wagtail.  Bertil intresserad av fåglarna. Jag köper en bok om fåglar i Tanzania till B i present. Jag ber Fredrik pricka i alla vi sett, d v s många, men många namn är obekanta. Övernattar i Tloma  lodge i jätterum och omgivna av en vacker park.

DAG 5

Vi färdas i mjölk ungefär en timma på smala bergsvägg. Bredvid bilen springer en sjakal. Vi besöker en massajby och vi informeras om deras livstil, besöker deras skola, beundrar deras dräkter och smycken. Barnen ser inte ut att må bra. Vi når Serengeti nationalpark via Olduvai gorge.

En 6 år gammal lejonhanne 10 meter från bilen har just ätit lunch i form av en zebra, men står då och då upp för att posera för fotografering. Lite längre bort ser vi en lejonhanne med fru och hundratals zebror. Denna dag såg vi mellan 20 – 25 lejon i grupper om 4 och 8 o s v.  Helena hävdar, att vi en gång såg 22 lejon på en gång på lite olika avstånd. Egentligen otroligt, man blir lite avtrubbad…Lunchen blev lite dramatisk. En turistvan apa anfaller först mej och därefter C-G. Hon tog mitt äpple och ville gärna ha CG:s vattenflaska också. Fredrik, vår guide, frågade oroligt, om vi blivit skadade. Jag studerade min rispa på armen noga, ej genom huden. På hemvägen ligger flodhästarna på rad. Dagens höjdpunkt var en gepard väldigt nära oss. Drink på Druttens altan som vanligt.  Inkvartering tre nätter på Mbalageti Lodge. Vi uppskattar att vara bofasta några nätter och röjer lite i bagaget, lämnar in lite tvätt, som kommer tillbaka handtvättat! Vi hinner också med resans andra  pooldopp och någon timma i en solstol.  På kvällen fin middag med sedvanlig eskort av massajer. På natten hördes hyenor och bufflar nära campen. Massajerna håller alltid vakt hela nätterna.

DAG 6

Fantastisk soluppgång över savannen. Serengeti nationalpark. Vi startar tidigt. Tusentals gnuer tågar fram. En massa babianer med barn på magen äter bär från träd. Vi kommer fram till en exotisk plats vid en flod. Krokodilerna har radat upp sej för för oss i en lång rad, samtidigt  so de mumsar på döda gnuer, som inte klarat att ta sej över floden. Flodhästarna har stor konferens. Fredrik berättar om giraffskolan och om giraffernas synkronisering;  vi ser 38 giraffer som har samlats, mammor och barn, skola, för att de skall lära sej anpassa sej till omgivningen.  De tittar nyfiket på oss. Vi blir studieobjekt här i Western  Corridor. Hjorder av wilderbeast drar söderöver.

Fåglar: marabostorkar, strutsar, egyptiska gäss. Vi kör över en hängbro, verkar livsfarligt, det går bra och vi belönas med en massa topis, vackra djur.  På väg tillbaka till floden hälsar vi på en grupp babianer, som kärleksfullt plockar löss på varandra. Vid floden vilar 7 krokodiler. En örn har fångat en orm och flyger iväg med bytet. En impala och  hans 5 kvinnor flanerar förbi. En martial eagle passerar över våra huvuden.  V  talar mycket om  Livingstone och Nilens källa. Fredrik vet besked. Vi åker och kollar in en lyxlodge, Grumet lodge med utsikt mot floden. Våra lodger  är lika bra, möjligen vatttenspegeln undantagen. Men jag har ju Lelång… ( En annan dag, när nöden stod för dörren beträffande toalettbesök, svängde Fredrik in till en bushlodge. Det blev lite guldkant med ett glas vin med tilltugg mitt på blanka förmiddagen hos unga massajer). Övernattade i tented chalets, elen avstängd vissa tider på dagen plus natten. Miljöfokus som i alla lodger. Lodgen låg precis vid savannen,  vi kommer att sakna acasieträden med sina plymer, fått ett par myggbett, som man kan oroa sej för, detta trots alla försiktighetsåtärder med myggmedel, kläder o s v. På kvällen har vi vår egen valvaka med ipaden påslagen. Servitören ser lite undrande på vår lite hetsiga diskussion. Inte helt samma åsikter, men trängselskatt ter sej inte som ett jätteproblem just i Afrika, bra med perspektiv ibland.

DAG  7

Tar vi lite ledigt och safariar  oss upp mot Victoriasjön och en liten fiskeby.

Vi möter horder av av emigrerande gnuer på väg mot grönare gräs. De vandrande gnuerna  i tusental, kanske upp mot tiotusental, på väg mot Kenya och floden Mara, var det dominerade inslaget i Tanzania.  På vägen ser vi den största fågeln som kan flyga och den minsta duvan. Vi  picknickar vid Victoriasjön, får information om sjöns ekologiska projekt,  avböjer kanottut men promenerar runt i fiskebyn , som bebos av ukumastammen, Tanzanias största stam. Vi i besöker den lilla fiskmarknaden. Besöker också en skola uppbyggd av utländskt välgörenhetskapital. En entusiastisk lärare berättar om projektet att få barnen till skolgång bl a genom att servera mat. Fattigdomen var påtaglig, trots att de då har  fördelen att ha tillgång till vatten och fisk. Glödande hett mellan skjulen.

DAG 7 forts

På väg till kenyanska gränsen ser vi  en grönare och mindre fattig del av Tanzania, mer jordbruk och bättre hus. Vi kör över floden Mara, och får inte plåta på grund sv terrorrisk. Vi  tar avsked av Fredrik, som förutom kunnig också serviceinriktat hjälpt till att  hitta presenter till  barnbarn och leta upp whiskyflaskor i små affärscentra. Otroligt dålig väg efter gränsen, som passerades smärtfritt. Helt plötsligt kör vi ut i väglöst land,  och ett tag undrar vi om vår nya chaufför verkligen hittar, lätt tillstukad som han är på grund av Helenas kraftfulla ifrågasättande av bristen på säkerhetsbälten.  Den vägen guiden tänkt åka var stängd och han försöker hitta en short cut. Färden till lodgen tar 5 timmar. Drutten kopplar på charmen igen och guiden tinar snart upp, en massaj med mycket humor visar det sej.  Vi kallar honom Ton Kai. Vi möter ett stort gäng bufflar på nära håll, som har dussintals horsepeckers på ryggen. Vi ser också mycket andra djur under vägen, thomsongazeller, grantgaseller, topis,gnuer, giraffer, örnar.

Vi checkar in efter vanlig trevlig välkomstceremoni på Eagles Eye, fantastisk fin lodge, rekommenderad av Janne och Gudrun. Vi äter ensamma middagar, vackert dukat med levande ljus med savannen framför oss. MASSAJER I SINA VA FÄRGSTARKA DRÄKTER ESKORTERA OSS TILLBAKA TILL DEN MEST VILDA INKVARTERINGEN HITINTILLS OCH DEN MEST TÄLTLIKNANDE, dusch både ute och inne, speciell känsla att duscha ute på savannen. Det är egentligen ett privat conservancy med  ungefär en timmes resa till Massai Mara, vilket möjligen är en nackdel, men stället är fantastiskt med mycket trevlig personal.  Två massajer , bl a Ton Kai tar utomordentligt väl  hand om oss. Eagle view visade sej ägas av en norrman, Svein, "a nice guy". I den privata parken ser vi två giraffer som slåss. Conservancyn heter Naboisho och och leasas på 15 år av massajer. Massajer sköter driften.  På nätterna hör vi lejon, hyenor och bufflar. På stigen till matsalen på morgonen finns ny elefantbajs.

DAG 8 och 9

Efter  en underbar  frukost med färsk frukt på altanen på Eagle och sedan  börjar arbetsdagen…ut på Savannen. Thomsongaseller möter oss direkt,på marken växer en massa vita söta små blommor, kallas snowballs. Vägarna är otroligt steniga till följd av det stora vulkaniska utbrottet för 1,5 milj år sedan. Vi kör  över floden Talek in genom porten till Massai Mara. Vi överfalls av säljare av krimskrams. DAGENS SENSATION EN SVART NOSHÖRNING, rhino,  eller spetsnoshörning. Djungeltelegrafen har gått och det är smått absurt hur många safarifordon, som cirkulerar runt  den stackars noshörningen, som dock tar det upphöjt lugn. Annars är trycket på nationalparkerna  mindre än jag förväntat, ibland ser man inga bilar på långa stunder. Nästa  sensation denna dag är en gepard, en cheetha, som ligger 5 meter från oss i en liten dunge, nästan som en hydda. Enligt guiden är han nyligen "eaten", smälter nu maten och tittar lite förstrött på oss då och då. Magisk syn. Nästa sensation: två  lejonmammor ger sina två ungar di medan hon slickar dem. En tredje lejoninna står bredvid. En stor lejonhanne övervakar det hela några meter bort; allt försiggår ungefär två meter från vår bil,  tala om familjebild. Hjärtat i halsgropen som så ofta.  Ton Kai säger, ingen fara, på svenska. En sjakal far  förbi, men lejonhannen fortsätter lugnt att äta på sitt byte, en blodig gnu. Massajen Ton Kai hade spårat gruppen via lukten av dött djur, blod och av hyenans uppdykande. Nu kommer en grupp mungos förbi, och plötsligt ser vi något ovanligt. Vi kommer 10 minuter efter att en topi fött en kalv, som efter 10 min hjälpligt kan resa sej upp. Tonkai betättar att de söker inte skydd vid födseln utan söker öppna fält där de har uppsikt över fiender och får också hjälp av andra djur att hålla vakt.  Horder av bufflar kommer förbi, ibland befinner vi oss mitt i en jättebuffelhjord. Vi ser Afrikas största antilop, Elandantiantilopen. Vi närmar oss river Mara och picknickar  på en strand i sällskap av krokodiler och mängder av flodhästar. Bertil gör misstaget att mata fåglar…. En krokodil simmar förbi med en wilderbeast i munnen, hans/hennes lunch. Vi möter en del av migrationen, som snart skall gå över floden Mara. Mätt på upplevelser vänder vi hemåt, men det är inte slut, i kvällsolen ligger 6 lejon 2 meter från oss och tittar på oss. Det är 5 honor och en ung hane, ca 1,5 år.

Som om det inte var nog ser vi slutligen denna sista dag på savannen en leopard, som låg och vilade i kvällsolen. En hyena ser ett ögonblick ut att lägga sej  i anfallsställning men ångrar sej.

DAG 10

Hemresedag.  Jag stannar på Eagles Eye på morgonen och tar avsked av Afrika för den här gången, de andra gör en morgontur i det det egna reservatet och ser ännu mer djur, bl a  ett gäng gamar, kalasande på resterna av en gnu. Jag äter en god frukost med de hemvändande. Tonkai kör oss till en flygstrip, helt plötsligt hör han elefanter skrika. Ambitiös som han är, kastar  han om bilen  och vill visa oss våra sista elefanter 10 minuter innan planet lyfter. Receptionisten på Eagle, vackra Sofia, berättar om sitt 8 mån gamla barn, som lämnats hos mormor norr om Arusha. Vi diskuterar massajernas polygama livvstil; de måste vara trötta på dessa frågor av turisterna. Flyget var ingen big deal med  säkerhetskontroller och annat tjafs…vi kastas snabbt in i det lilla planet av en glad pilot, vi var 15 personer från jordens alla hörn, som trängdes. Amerikanen hade sett mest och störst djur! Och i Nairobi står faktiskt en man och väntar på oss med en skylt i handen. Det är vi glada för.  C-G hade säkert redan en plan B i huvudet utifall att….I en  taxi med mörka rutor lotsas vi i rusningstrafik till den  riktiga flygplatsen. En kulturchock  att komma till en storstad med höghus och rusningstrafik.

Allt hade alltså klaffat ner på detaljnivå.

Fantastisk resa, olik  alla andra. Så här  i efterhand blandas lätt de olika lodgerna ihop, men alla var toppenbra, lite exotisk tusen och en natt stämning, hade önskat att man varit på bröllopsresa…. Guiderna var mycket duktiga, ambitiösa och med en imponerade kunskap om djur och natur och förmåga att leta upp djur och hantera detta teränggående fordon över vatten, stock och sten. Bitvis blundade jag när bilen krängde, bron var fallfärdig och krokodilerna väntade under. Men "ingen fara".

Man förstår dock  hur annorlunda, troligtvis, livsbetingelserna blir för de tanzanier och kenyaner, som har kontaktytor mot vita.

Litteraturtips, alla finns på biblioteken  i Göteborg:

Blixen, K, Den afrikanska farmen,

Goodall, Jane, diverse titlar på biblioteken om Afrikas djurliv m m

Hofman, Corinne, Den vita massajen plus  två böcker till i samma serie Adamsson, Joy, Lejonet Elsa med flera böcker

Stanley,  H M, Hur jag fann Livingstone m fl böcker

Och så förstås Guillous Brobyggarna, som delvis utspelar sej i tyska Östafrika

Några nya böcker om Afrika och ekonomi.